Doe de indianenscan

Posted on /Bart

Sites zijn vaak snel uit hun jasje gegroeid. 10.000 pagina’s zijn eerder uitzondering dan regel. Daarbij wordt er veelal met veel te weinig man nagedacht over content. 2 man webredactie en 1 e-marketeer voor 1000 pagina’s, dat is vaak maar genoeg. Dit vraagt om een list.
Hoe kan je met weinig tijd toch veel bereiken?

Tip 1. Focus op belangrijkste klantreizen

Duur: max 1 dag
De goeroes zijn het erover eens. 70 to 80% van jouw klanten komen maar om een paar dingen op je site. Een ticket vergelijken, een servicenummer zoeken, een rekening openen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw aandacht wordt gericht op het zo goed mogelijk doorgronden en optimaliseren van de stappen die jouw klant daarvoor op jouw site moet zetten. Ook het boven tafel krijgen van de belangrijkste klantreizen hoeft geen ingewikkelde statistische berekening te zijn.

  • Vraag je servicecenter waar de meeste telefoontjes over binnenkomen.
  • Raadpleeg je verkopers. Wat verkoopt online het beste.
  • Vermijd de productmarketeers. Zij preken voornamelijk voor eigen parochie.
  • En bekijk je online statistieken.
  • Uiteraard is het ook handig om je klanten te vragen, dat is echter al tip 2.
  • Noteer er maximaal 10. Heb je er teveel maak dan een keuze op basis van Return On Investment, bedrijfsdoelstellingen en kosten. Elke reis levert een pad op door je site. Je hebt al een redelijke stap gezet in de optimalisatie van je site.

Een content marketeer weet als geen ander zijn/haar ‘box’ door te spitten.

Dit moet mijn collega lezen