Ken je dat? De vraag of je ‘out of the box’ wilt denken. Dat heb ik altijd een rare vraag gevonden. Ik ben van mening dat mijn ‘box’, en waarschijnlijk die van iedereen groot genoeg is. Er zit materiaal genoeg in voor een mensenleven. Sterker nog, er gaat nog altijd meer rommel ongezien mijn ‘box’ in dan dat er uit komt.
De crux van een creatief idee is om je doos zo goed mogelijk te doorspitten. Lastig? Welnee, daar zijn allerlei handigheidjes voor.
Titel
Al vanaf Aristoteles wordt ons geleerd om betogen logisch op te bouwen. Begrip, definitie, sluitend bewijs. Altijd handig, dat kritisch denken. Logica is een van onze belangrijkste troeven bij het evalueren van de haalbaarheid van een creatief idee. Maar een goed idee krijg je er niet van. Gelukkig zijn er meer Grieken geweest. Doe als Homerus en verpak je probleem eens als metafoor. En dan hoeft het niet direct een reis te zijn met bijna onmogelijke obstakels. Het aardige van een metafoor is dat het verhaal zich vaak vanzelf schrijft. Ongewild kom je dan ook op plekken uit die je logischerwijs niet zou onderzoeken. Wat zou jouw product doen als hij een dier is? Is de nieuwe dienst een snedige windvlaag in december of een zacht zomerbriesje rond een koud glas wijn?